Sporters en het gebruik van creatine

Sporters en het gebruik van creatine

Sporters presteren beter met extra creatine, zo wordt algemeen verondersteld. Creatine komt voor in de spieren van zoogdieren en geldt als een tussenproduct als het gaat om de voorziening van energie van zenuw- en spiercellen. Ons lichaam maakt zelf creatine aan, aanvullen is mogelijk met speciale voeding of voedingssupplementen. Vraag via Supplementendirect naar de mogelijkheden.

Simpel gesteld is de hoeveelheid creatine(fosfaat) in je lichaam bepalend voor hoe lang je een bepaalde beweging – die intensief uitgevoerd wordt- vol kunt houden. Nog simpeler gesteld: hoe groter de ‘tank’ met creatine(fosfaat), hoe eenvoudiger en des te vaker je een bepaalde explosieve beweging kunt uitvoeren. Het innemen van creatine zorgt voor meer creatinefosfaat in de spieren waardoor je uithoudingsvermogen beter wordt. Bovendien word je wat zwaarder. Wie een bepaalde periode creatine neemt, zal gedurende zo’n kuur zo’n twee kilo aan volume winnen. De oorzaak hiervan is de verhoging van de spiercelformule.

Supplementendirect


Hoewel de werking zeer divers is, gelden meer kracht en een hoger trainingsvolume als de meest belangrijke. Ook de spintprestaties verbeteren duidelijk. Ook sporten met warm weer wordt eenvoudiger en behalve bij sport ervaren gebruikers ook minder moeite met hun dagelijkse dingen en taken. Daarnaast herstellen sporters met meer creatine sneller en raken ze ook al minder snel geblesseerd. Creatine geldt als prima hulpmiddel bij het verbeteren van de prestaties van explosieve sporters. Over het effect op duursporten wordt nog steeds onderzoek gedaan, creatine heeft in elk geval geen nadelig effect op de prestaties van duursporters. Of creatine iets voor jou is? Informeer bij Supplementendirect. 

Spierweefsels
Overigens is het niet zo dat iedereen die een supplement tot zich neemt ook meteen beter presteert. Sporters die van zichzelf een laag creatinegehalte in hun lichaam hebben, zullen sneller beter presteren als ze een supplement nemen. Ook sporters met de in de sportwereld bekende type-2-spierweefsels zullen snel de werking van supplementen merken. Sneller in elk geval dan mensen met andere spierweefsels of mensen met al van zichzelf meer van deze stof in hun lichaam.

Water
Wie een kuur overweegt, moet zo ongeveer uitgaan van tussen de drie en vijf gram per dag. Veelal is het nutteloos veel meer te nemen. Dat wordt namelijk niet opgenomen in het lichaam. Ook geldt dat hoe groter een sporters is en hoe groter ook de spiermassa, hoe meer noodzakelijk is om de prestaties te optimaliseren. Dergelijke sporters moeten denken aan tussen de vijf en tien gram per dag. Jongere sporters en creatine is niet altijd een goede combinatie. Slechts jongeren die topsport bedrijven, een dieet volgen en begeleid worden door een deskundige coach die de werking goed kent, kunnen eventueel gebruik overwegen. Jong of oud: het is verstandig om tijdens een kuur veel water te drinken. Creatine geldt namelijk als een heuse vochtopnemer. En dus kunnen sporters tenminste een halve liter water per dag extra tot zich nemen. Wie alles wil weten, kan informatie inwinnen via Supplementendirect.
omhoog
Shop is in view mode
Bekijk de volledige versie van de site
Powered by Mijndomein